- 2038
Bursele Superscrieri/BRD 2015 au menirea de a sprijini financiar si profesional autorii de creative non-fiction care pot sa documenteze si sa finalizeze proiecte jurnalistice complexe, de profunzime, pe tema sistemului public de invatamant din Romania. Termenul limita pentru inscrierea proiectelor este 7 iunie 2015.
Orice formula – fie ea una clasica, de jurnalism old school, sau noua, de jurnalism multimedia impletit cu forme non-standard de prezentare a informatiei (imagine, sunet etc.) – e privita ca eligibila atat timp cat se inscrie in directia urmarita de Bursele Superscrieri/BRD, aceea de a infatisa scoala romaneasca din perspectiva dascalului – fie ca e vorba de proiecte care vorbesc de modele de reforma de jos in sus, exemple de profesori straluciti care creeaza emulatie, solutii ingenioase de crestere a nivelului educatiei publice, analize de substanta despre managementul sistemului de educatie, anomalii si bariere legislative, proiectii despre viitorul educatiei.
SASE BURSE DE CATE 2.000 DE EURO FIECARE vor fi acordate in 2015 proiectelor de creative non-fiction inscrise in concurs care vor fi notate de juriu cu punctajele cele mai mari. In plus, bursierii Superscrieri/BRD vor beneficia, pe parcursul derularii proiectului, de un program de mentorat in trei etape (definitivarea unghiului de abordare/planul de documentare/redactare&editare).
TEMA BURSELOR SUPERSCRIERI/BRD 2015 este sistemul de invatamant preuniversitar de stat.
SCOPUL BURSELOR SUPERSCRIERI/BRD este sa incurajeze autorii sa sara bariera de clisee, sa priveasca educatia din alte unghiuri, sa asculte, sa inteleaga si – in cele din urma – sa infatiseze publicului povestea sistemului national de educatie, asa cum arata acesta dupa multiple incercari de reforma facuta de sus in jos.
INCURAJAM, DE ASEMENEA, proiectele care includ inovatie profesionala, fie ca e vorba de etapa culegerii de informatie, de cea de redactare/editare, de felul in care e utilizata tehnologia sau de interactiunea cu publicul. *
*Vezi „Exemple de subiecte posibile”.
Bursele Superscrieri, ca si Premiile Superscrieri, se adreseaza tuturor autorilor, consacrati sau nu, din presa sau de pe platforme digitale, jurnalisti sau bloggeri, profesionisti sau amatori.
Raspunsurile noastre la intrebarile frecvente:
1. Cine poate candida?
La Bursele Superscrieri/BRD poate candida orice autor, angajat permanent in media sau freelancer, care poate* garanta ca proiectul jurnalistic propus va fi publicat/difuzat in media din Romania.
IMPORTANT. Incurajam proiectele de echipa, in care titularul aplicatiei lucreaza impreuna cu un autor/fotoreporter/artist vizual/multimedia artist. Cand isi depun candidatura, titularii de proiect sunt invitati, in cazul proiectelor de echipa, sa mentioneze numele coechipierului si sa trimita portofoliul acestuia.
* Candidatii vor anexa la formularul de aplicatie un acord scris de publicare/difuzare semnat de redactorul-sef/editorul canalului media ales pentru publicarea/difuzarea materialului (vezi la finalul formularului de aplicatie).
2. Cate proiecte poate inscrie un autor/o echipa?
Maximum trei proiecte.
3. Poate o echipa avea mai mult de doi membri?
Da. Echipele pot avea un titular de proiect si doi sau mai multi coechipieri. Titular de proiect este considerat autorul care trimite aplicatia si isi asuma publicarea materialului rezultat si tot el este cel caruia i se va vira bursa, el urmand sa o gestioneze in functie de contributia fiecarui coechipier.
4. Cand si cum se acorda bursele?
Cele sase burse, in valoare de 2.000 euro* fiecare, vor fi platite celor sase titulari de proiect castigatori astfel:
A. Prima transa (50% din suma), in termen de sapte zile lucratoare de la anuntarea proiectelor castigatoare, cu dovada respectarii calendarului initial.
B. A doua transa (restul de 50%), in intervalul 14-20 septembrie 2015.
Organizatorii lasa la latitudinea titularilor de proiect sa gestioneze sumele transferate in functie de contributia membrilor echipei la materialul final.
* Bursa este de 2.000 de euro este acordata in suma neta, taxele fiind suportate de organizatori.
5. Sunt bursele impartite pe categorii in functie de genul publicistic/canalul media pe care va fi difuzat materialul?
Nu.
Bursele Superscrieri/BRD sprijina proiectele coerente, congruente cu misiunea programului, indiferent de canalul pe care vor fi difuzate, genul publicistic ales sau instrumentele utilizate.
Pot primi bursa deopotriva reportajele scrise/video, proiectele fotografice/infografice, eseurile, portretele, documentarele, investigatiile sau proiectele de explanatory journalism.
6. Care este calendarul derularii burselor?
Inscrieri: 11 mai – 7 iunie 2015
Evaluare inscrieri: 9 iunie – 5 iulie 2015
Anunt proiecte castigatoare: 6 – 12 iulie 2015. Se vor anunta public primele zece proiecte clasate.
Intalnire cu organizatorii si semnarea planului de realizare: 13 – 19 iulie 2015
Perioada realizare materiale & mentorat: 12 iulie – 11 octombrie 2015
Publicare: pana la finalul lunii noiembrie 2015
7. In ce consta programul de mentorat?
Fiecare bursier selectat va beneficia de trei sesiuni personalizate de mentorat cu Mona Dirtu, cate una pentru fiecare dintre cele trei mari etape ale proiectului – definirea unghiului de abordare, planul de documentare, definitivarea produsului finit (redactare/editare). Mona a lucrat de-a lungul timpului in mod direct, in diverse redactii – fosta retea Monitorul, Mediafax Group, Realitatea-Catavencu, TVR – cu peste 150 de jurnalisti. De asemenea, a fost mentor pentru bursierii din cadrul primei editii a Burselor Superscrieri/Avon si a sustinut Seminariile Superscrieri, o serie de ateliere de scriitura non-fiction la care au participat, in toamna lui 2014, 15 jurnalisti.
Pe langa munca de redactie, Mona a condus traininguri pentru jurnalisti incepand cu 1997 si a sustinut un workshop pe tema “Canale de comunicare – presa scrisa” la Universitatea “Al. I. Cuza” din Iasi.
8. Care este termenul de inscriere?
7 iunie 2015
9. Care sunt criteriile de selectie?
Bursele Superscrieri/BRD iau in calcul in egala masura punctele tari ale candidatului si ale proiectului:
a. Motivatie – 10 puncte
b. Unghiul de abordare al temei – 10 puncte
c. Relevanta – 10 puncte
d. Originalitate/Inovatie – 10 puncte
10. Unde vor fi publicate/difuzate materialele?
Candidatii se obliga sa obtina acordul publisherului/difuzorului* pentru proiectul propus. Acordul scris al acestuia va fi transmis odata cu formularul de aplicatie.
Termenul limita de publicare a materialelor este finalul lunii octombrie 2015.
Autorii inteleg si consimt ca dupa publicarea/difuzarea in premiera, pana la termenul limita, pe canalul media ales de bursier, organizatorii burselor vor avea libertatea de a folosi si republica/redifuza materialul pe orice canal media, din Romania si din strainatate, fara niciun fel de restrictie.
*Alegerea canalului media de difuzare a materialului final este la libertatea autorilor. Incurajam, totusi, orientarea catre canale care ar putea asigura o difuzare cat mai ampla a materialului, astfel incat acesta sa ajunga la un public cat mai larg.
11. Criterii de descalificare
a. Titularul aplicatiei nu respecta termenul limita de trimitere (7 iunie 2015).
b. Aplicatia este incompleta si/sau nu se inscrie in tematica propusa.
c. Datele despre candidati si/sau portofoliile acestora includ neadevaruri si/sau falsuri.
d. Exista dovezi ca titularul aplicatiei sau membrii echipei au incalcat Codul Deontologic Unic al presei romanesti, adoptat la Conventia Organizatiilor Media din octombrie 2009.
12. Cum trimit aplicatia?
Puteti trimite formularul de aplicatie completat pana la 7 iunie 2015 pe adresa bursele.superscrieri@ffff.ro.
Exemple de posibile subiecte
Propunem, ca mijloc de atingere a obiectivelor, acordarea de burse pentru proiecte jurnalistice complexe, de referinta, care sa vorbeasca despre sistemul national de educatie asa cum arata el cand e privit din interior. Scopul nostru este sa vedem educatia si altfel decat prin lentila judecatilor pre-asamblate si sa putem intelege, astfel, cum si de unde pot veni formulele de reformare a sistemului din interior.
MODELE DE PERFORMANTA. Exista, in sistemul national, dascali care fac performanta nu multumita, ci in ciuda contextului in care-si fac meseria – si nu e vorba doar de cei care pregatesc loturi olimpice. Cum lucreaza acesti profesori, cum isi construiesc motivatia, cum indeparteaza ei barierele si cum ar putea fi replicate modelele prin care obtin rezultate mult peste media nationala?
RELATIA PROFESOR-ELEV. Cum arata interactiunea dintre profesori si elevi azi? S-a schimbat ceva fundamental in ultimii 25 de ani? In ce masura au profesorii care ies azi de universitati pregatire teoretica sa inteleaga dinamica acestei relatii – si sa o o schimbe?
CEI CARE EXPERIMENTEAZA. Formatul clasic de lectie, structurat in secvente succesive de predare/ascultare, nesocoteste transformarile de adancime pe care tehnologia si accesul la informatie le-au produs deja in obiceiurile de invatare ale copiilor. Rezultatul: profesorii dau vina pe elevi, carora nu le place cartea si sunt preocupati de frivolitati tehnologice, in vreme ce elevii spun ca materiile sunt greu de digerat, cu predare dogmatica si manuale greoaie. Falia creste, nivelul de educatie scade. Dar sunt profesori care arunca punti peste aceasta falie, folosindu-se de tehnologie ca de un aliat si cucerind copiii cu formate noi, pe gustul lor. Cine sunt acesti profesori care au curajul de a experimenta? Cum isi regandesc ei rolul, cum isi aleg instrumentele, care le sunt rezultatele?
MANAGEMENTUL SCOLII. Banii putini si barierele birocratice sunt aceleasi in intregul sistem national de educatie. Avem, fireste, scoli cu reputatie buna si scoli mediocre. Dar avem, probabil, si scoli odata mediocre in materie de performanta care au urcat, aparent miraculos, in clasamente. Cum arata, secventa cu secventa, o astfel de transformare? In ce consta, pana la urma, miracolul?
Sursa: ffff.ro/ghidul-aplicantului-la-bursele-super-scrieri-brd-pe-tema-educatiei